“Ajoitus on ihan hirveän tärkeää” – Hyvin rytmitetty ensikontaktointi tuo laadukkaita tapaamisia
Asiakastarina: Devolon

Kun Hummilta lähestyttiin Devolonin toimitusjohtajaa Jaakko Rytsölää, ja ehdotettiin uusasiakashankinnan tehostamista sähköpostikampanjoinnin avulla, oli Rytsölä jokseenkin skeptinen kanavan toimivuudesta. Tulokset kuitenkin yllättivät positiivisesti ja nyt Rytsölä suosittelee Hummin tapaa kaikille buukkausta hyödyntäville yrityksille.
Devolonilla myynnin alkupäässä on käytetty aiemminkin kumppaneita. Vertaillessaan perinteistä puhelinbuukkausta ja sähköpostin sisältävää lähestymistä Jaakko Rytsölä nostaa esiin ennen kaikkea laadun.
“Maililla tapaamisten laatu on ollut keskimäärin parempi: Osasta tulee heti kauppaa ja osan kanssa keskustelut jatkuvat lähiaikoina. Meidän tarjooma on hieman haastava selittää puhelimessa riittävällä tasolla, mutta maililla tämä on onnistunut paremmin, ja tapaamisiin päädytään niiden kanssa, keillä tarpeita on nyt tai lähiaikoina.”
Rytsölä nostaa esiin myös markkinoinnin ja brändin tunnettuuden näkökulman. Sähköpostiviesteillä firman nimi jää yksittäistä puhelua paremmin mieleen ja sähköposteihin on myös mahdollista palata myöhemmin.
“Puhelimessa firman nimi menee helposti ohi, mutta sähköpostista nimen löytää halutessaan uudelleen. Erityisesti jos, tehdään uusi sähköpostikampanja myöhemmin, meidän nimi pysyy hyvin mielessä.”
Nopeita onnistumisia
Heti yhteistyön alkuun saatiin hyviä onnistumisia ja nopeita kauppoja. Räjähdysmäisen startin jälkeen keskustelunavauksien viikottainen määrä on tasaantuntut ja keväällä tulostasoa on lähdetty buustaamaan mailikampanjoihin yhdistettävällä puhelinkontaktoinnilla.
Kokonaisuudessaan Rytsölä kokee, että ensikontaktoinnissa on tärkeää käyttää monia kanavia, jotta asiakkaita pystytään palvelemaan heille mieluisimmassa kanavassa, oli kyseessä sitten sähköposti, puhelin, LinkedIn tai ihan fyysiset messut.
Ensikontaktoinnin onnistumisen kannalta merkittävimpinä tekijöinä Rytsölä näkee kohderyhmälistan laadun sekä oikea-aikaisuuden. Näiden ohella myös tasainen ja riittävän suuri kontaktoinnin volyymi takaa tuloksellisuuden.
“Ajoitus on hirveän tärkeää. Ihan sama vaikka liidi olisi tosi hyvä, jos he on juuri ostanut vastaavaa palvelua, kauppaa ei tule. Riittävä kontaktointi nostaa todennäköisyyttä sille, että löydetään he, ketkä on aikeissa ostaa.”
Aikaan sopiva ensikontaktoinnin tapa
Rytsölä kokee, että prospektien tavoittaminen puhelimella on nykyään monissa tapauksissa vaikeaa ja kallista, eikä laadusta silti ole välttämättä takeita. Lähettämällä viestin ennen soittoa, voi lopputulos olla jopa laadukkaampi kuin suoralla soitolla.
“Soittaminen ei ole kaikkien mielestä kivaa, kun kaikilla on kiireensä ja palaverinsa. Trendi on nyt sen suuntainen, että viestin kautta pitäisi tavoittaa. Hummin tapa lähettää viesti ensin sopii tähän aikaan paremmin, ja suosittelen tätä kyllä kaikille, jotka käyttää tällä hetkellä perinteistä buukkausta,” Rytsölä summaa.