Myynnin tuella suunnataan työaika oikeisiin asioihin
Asiakastarina: Etteplan
Etteplanin ja Hummin yhteistyö sai kipinänsä tarpeesta ohjata Etteplanin myynnin parissa työskentelevien osasto- ja aluepäälliköiden työaikaa prospektoinnin sijasta palvelun ja lisäarvon tuottamiseen asiakkaille.
”Me tuotetaan asiantuntijapalveluita, joiden avulla neuvomme asiakkaita keskittymään heidän ydinliiketoimintaansa, jotta he voivat saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Samalla tavalla me haluttiin itse keskittyä meidän ydinliiketoimintaan”, kertoo Etteplanin palveluratkaisujen johtaja Risto Pukki.
Asiantuntijoiden työaika prospektoinnista lisäarvon tuottamiseen
Myyntityön alkupään aktiviteetteja on Etteplanilla ennen hoidettu asiantuntijatyön ohessa. Tekemisen tehokkuus ei ole kuitenkaan tällä osa-alueella noussut huippuunsa, sillä pääasiallinen keskittyminen on ollut muissa töissä.
”Myynnin alkupään työ vei meiltä aikaa pois niiltä osa-alueilta, joihin pitää keskittyä eniten”, kiteyttää Pukki.
Etteplanin päässä myyntivastuussa ovat kivenkovat palvelun asiantuntijat. On siis tärkeää, että he pääsevät mahdollisimman sujuvasti käsiksi niihin myynnin osa-alueisiin, joissa asiantuntijuus on valttia. Hummin avulla Etteplanin myyntivastuussa olevien alue- ja osastopäälliköiden työpöydältä on saatu pois myynnin alkupään tekemistä, mikä on tehnyt myynnistä entistä innostavampaa.
”Ihmiset ovat ottaneet innokkaasti vastaan palvelun, joka helpottaa aikaavievää alkupään työtä. Sehän se lisäarvo on, että voidaan helpottaa arkea ja ulkoistaa meidän ei-core osa-alueiden töitä.”
Yhteisen oppimisen kautta eteenpäin
Yhteistyö Etteplanin ja Hummin välillä on aloitettu vuoden 2022 keväällä. Jatkuvan myynnin tuen rakentamisessa ollaan siis alkutaipaleella, mutta tähän asti tulokset ovat olleet lupauksia herättäviä. Palvelua on päästy testaamaan jo useammalla Etteplanin liiketoiminta-alueella.
”Liikkeelle on päästy hienosti ja meidän organisaatiosta on tullut kyllä hyvää palautetta”, avaa Pukki Hummin palvelun piirissä olleiden alue- ja osastopäälliköiden terveisiä.
Yhteistyön alkuun on liittynyt paljon oppimista ja orientoitumista niin Hummin kuin Etteplaninkin päässä. Pukki arvostaa Hummin toiminnassa nimenomaan halua kehittää tekemistä jokaisen asiakkaan tarpeiden mukaan.
”Hummin puolella on selvä tahtotila kehittää ja hioa prosesseja, jos niitä ole valmiiksi vielä optimoitu tietyn tyyppiselle asiakkaalle parhaiksi mahdollisiksi”, Pukki kertoo tavasta, jolla Hummin ja Etteplanin myynnin palaset on saatu sopimaan yhteen.
Etteplan on teknologiapalveluyhtiö, joka on erikoistunut ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuihin, laite- ja laitossuunnitteluratkaisuihin sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin. Yritys auttaa asiakkaitaan rakentamaan parempaa maailmaa suunnittelun, innovaatioiden ja digitalisaation avulla.