Kiristyvään kilpailuun vastattiin outboundin tehostamisella – lopputuloksena kolmannes enemmän liidejä kuin ennen
Asiakastarina: Paytrail
“Tunnistettiin tilanne, että vaikka outboundissa tehdään täyttä päivää ja automaatiot on kunnossa, ei ehditä lähestymään laadullisesti ja määrällisesti niitä kaikkia kauppiaita, keitä me haluttaisiin lähestyä”, kertoo Paytrailin myyntijohtaja Johannes Kumpukoski Hummin ja Paytrailin yhteistyön alkusysäyksestä.
Paytraililla puhelinbuukkausta ei nähty heille sopivana outbound-myynnin tehostamisen keinona, vaan ratkaisuksi haluttiin jotain muuta. Yhteydenotto Hummilta tuli sopivaan saumaan ja konsepti vakuutti niin Kumpukosken kuin Paytrailin outboundia tekevät myyjät.
“Nähtiin, että tämän tyyppinen palveluntarjoaja on meille todella paljon parempi. Viestit lähtevät suoraan myyjiemme nimissä ja se herättää luottamusta. Näihin on myös luonnollisempaa jatkaa keskusteluja kuin ulkopuolisen henkilön aloittamaan keskusteluun.”
Aiemmin Paytraililla myynnissä oli keskitytty vahvasti inboundiin. Viime vuosina kilpailu alalla on kuitenkin kiristynyt valtavasti, mikä nosti Paytrailillakin uudet myynnin keinot mietintään.
“Jotta markkinalla voi pärjätä, se vaatii, että voitetaan myös kilpailijan asiakkaita käyttämään meidän palvelua. Hummin palvelu toimii meillä kilpailijoiden asiakkaiden kontaktointiin ja uusien keskustelujen aloittamiseen hyvin erinomaisella tavalla.”
Tuloksellisesti yhteistyö on ollut nousujohteinen
“Meidän osaaminen siitä, minkälaisia kauppiaita kampanjoissa kannattaa tavoitella, on parantunut. Tähän Hummilta on saatu hyvää apua”, kertoo Kumpukoski.
Myynnillisiä keskustelunavauksia saadaan tällä hetkellä noin kolmannes enemmän kuin outboundilla aiemmin, mihin Johannes Kumpukoski on tyytyväinen. Yhteistyön kautta Paytrailin palvelun on ottanut käyttöön useita uusia kauppiaita, joiden joukossa on Paytrailin näkökulmasta isojakin kauppiaita.
Outboundiin keskittyville myyjille valmiiksi avatut keskustelut ovat kuin inbound-liidejä.
Systemaattinen myynnin taustatoiminto
Hummin palvelu ei arjessa työllistä Paytrailin päässä, vaan toimii toivotulla tavalla myynnin taustalla. Johannes Kumpukoski kehuu Hummin prosessia, joka varmistaa, että haluttua kohderyhmää kontaktoidaan systemaattisesti uudestaan, mikäli aiemmalla kierroksella ei saada vastauksia.
“Meidän työntekijöille palvelu näkyy vasta, jos joku kauppias sanoo, että voisi asiasta keskustella tai, että joku toinen olisi heillä oikea henkilö aiheesta keskustelemaan. Me saadaan siis suoraan henkilö, kenen kanssa keskustella tai ihan valmiiksi avonainen keskustelu, ja meidän palvelusta on sitten hyvä lähteä keskustelemaan näiden kauppiaiden kanssa.”
Hummin palvelusta saatuja keskustelunavauksia käsittelee Paytraililla heidän outbound-myynnistä vastaavat myyjät. Outboundiin keskittyville myyjille valmiiksi avatut keskustelut ovat kuin inbound-liidejä.
“Heille on miellyttävää, että tietoon tulee suoraa henkilö, kenen kanssa keskustella, eikä itse tarvitse etsiä oikeaa henkilöä yrityksestä.”
Aktiivista kehittämistä ja sujuvaa yhteistyötä
Yhteistyö Hummin ja Paytrailin välillä on sujunut jouhevasti, ja Kumpukoski kokee, että heidän on ollut vaivatonta pysyä kärryillä kampanjan etenemisestä. Muun muassa raportoinnin selkeys saa kiitosta.
“Minun ei tarvitse käyttää paljoa aikaa, että näen kuinka paljon liidejä ollaan saatu, kuinka montaa kauppiasta on kontaktoitu ja kenelle meidän myyjälle liidit ovat menneet. Me toivottiin, että saadaan kauppiaskohtaisesti tietoja, ja nyt saadaan myös tällaista yksityiskohtaisempaa tietoa.”
Kampanjasisältöjen suunnittelu on sujunut aktiivisen yhteistyön ja kehittämisen merkeissä.
“Sisällöt, mitä olette toteuttaneet, ovat olleet aina lähtökohtaisesti laadukkaita, ja on hyvä, että ollaan saatu niitä kommentoida. On hyvä myös, että te testaatte ja muokkaatte sisältöjä parempaan suuntaan, jotta konversio paranee.”
Kumpukoski nostaa esiin lisäksi Hummin palvelun käyttöönoton, joka sujui niin myyjien perehdyttämisen kuin teknisen toteutuksen osalta sujuvasti.
”Te välitätte meidän ajatuksista ja teette mahdollisesti ominaisuuksia tai tuotteita sen pohjalta, mitä me ollaan ideoitu.”
Johannes Kumpukoski kehuu Hummin kehittävää asennetta yhteistyön suhteen – niin Hummin yhteyshenkilön Juuson kanssa pidetyt säännölliset palaveri kuin laajempi yhteistyömahdollisuuksien pohtiminen nousee Kumpukosken puheissa esille.
“Juuso on aina hyvin kuunnellut sitä, millaisia ideoita meillä on ja miten yhteistyötä voisi kehittää, ja Juusolla on ollut aina hyviä ideoita meille.”
“Kokonaisuudessaan tuntuu siltä, että teillä on sen tyyppinen asenne, että haluatte kehittää teidän toimintaa. Iljan kanssa vähän aika sitten katsottiin, mitä uusia juttuja teillä on tulossa ja mitä me halutaan, että te tarjoaisitte meille lisää. Te välitätte meidän ajatuksista ja teette mahdollisesti ominaisuuksia tai tuotteita sen pohjalta, mitä me ollaan ideoitu.”