Laavu löysi Hummista oivallisen kumppanin – paljon laadukkaita liidejä ja toimiva myynnin alkupää
Asiakastarina: Laavu Performance
Laavu Performancella tehtiin vuodenvaihteessa uusia strategisia linjauksia, ja myynnin osalta lähdettiin etsimään aiempaa systemaattisempaa tapaa tekemiselle. Tavoitteena oli löytää kuukausitasolla tasaisesti tuloksia tuova malli, jotta liiketoiminnan ja esimerkiksi resurssoinnin ennustaminen on sujuvaa.
”Humm on ollut oivallinen kumppani tässä. Palvelu perustuu nimenomaan systemaattiseen tulosten tekoon, eli se osu yks yhteen meidän strategian kanssa”, kertoo Laavun co-CEO ja co-founder Rami Ibrahim.
Laavulla oli aiemmin tehty myyntiä oman tiimin voimin samalla kanavavalikoimalla, mitä myös Hummin kanssa lähdettiin hyödyntämään.
”Me oltiin tavallaan validoitu valmiiksi inhousena, että puhelin erityisesti ja maili siinä rinnalla on meille toimiva tapa kontaktoida uusia asiakkaita. Nyt haluttiin tähän yhtälöön mukaan yhteistyökumppani, joka pystyy tekemään kontaktointia systemaattisesti ja tavoitteellisesti.”
Odotukset ylittävä laatu
Tulostason puolesta yhteistyössä on alusta asti päästy toivotulle tasolle, eli lähelle yhteisissä keskusteluissa pyöriteltyä 10 % konversiota.
”Ollaan tosi tyytyväisiä saatujen liidien määrään, ja vielä painottaen sitä, että laatu on ollu tosi hyvä: Liidit on konvertoitunu hyvin asiakkaaksi ja asiakkaat on ollut meille tosi oikeeta kohderyhmää.”
Ibrahim painottaa keskustelussa nimenomaan onnistunutta kohderyhmätyötä sekä kohderyhmään sopivaa viestiä. Tällä yhdistelmällä haaviin on saatu asiakkaita, joilla on juurikin pohdinnassa haasteet, joita Laavu ratkaisee.
”Meidän kohderyhmä on yrittäjät ja toimitusjohtaja, ja me tiedetään, että he on kiireisiä. Siltä taustalta on ollu tosi siistiä nähdä, miten he ovat ottaneet meidän viestin vastaan ja ottaneet aikaa tutustua Laavuun.”
Kauppakelloja on päästy kilistelemään jo ensimmäisten yhteistyökuukausien aikana – jopa odotettua kovemmalla tahdilla. Myös myyntiputkessa on edelleen runsaasti Hummin kautta saatuja avauksia.
”Noin 50 % Hummilta tulleista liideistä saadaan kaupalle, mikä on sama määrä, mitä me odotetaan meidän inhouselta. Yleensä inhouse on tässä suhteessa parempi, eli kertoo kovasta laadusta, kun tässä ollaan Hummin kanssa nyt ihan samalla tasolla”, Ibrahim iloitsee.
Tulosten lisäksi Ibrahim nostaa suureen arvoon yhteistyön tarjoamat opit.
”Sanotaan, että vaikka tuloksia ei olis tullukaan, me ollaan opittu Laavuna tosi paljon, tästä yhteistyöstä monella tapaa. Eihän tällainen kontaktointi rakettitiedettä ole, mutta on tosi kiva, että on apuna kumppani, joka tekee tätä tosi asiakaslähtöisesti”, Ibrahim pohtii ja jatkaa:
”Kyllä se laatu, asiakaspalvelu ja asiakaslupaus, mitä Hummilta saa, on tosi priimaa!”
Mutkatonta ja välitöntä yhteistyötä
Ibrahim kertoo, että koko projekti on mennyt tosi mutkattomasti alusta lähtien ja Hummin Jari ja Tommi olivat heti samalla aaltopituudella tekemisen suhteen.
”Tässä on ylitetty omia odotuksia asiakaspalvelussa, kommunikoinnissa ja raportoinnissa! Esimerkiksi se oli tosi kiva, että pystyttiin matalalla kynnyksellä laittamaan yhteinen Slack-kanava pystyyn, ja se että puhelinpuolen vastaavan Juhon kanssa on voitu ottaa puheluita matalalla kynnyksellä ja jutella työn lisäksi myös ihan muitakin juttuja. Yhteistyö on tosi välitöntä ja tuntuu, että hyvälle keskustelulle ja palautteelle ollaan tosi avoimia”, Ibrahim kertoo.
Ibrahimin korviin on kantautunut myös muiden suunnalta hyvää palautetta Hummin tekemisestä, muun muassa yhteistyön kautta kontaktoitoiduilta uusilta asiakkailta.
”Asiakkaalta on tullu tosi hyvää palautetta Hummin puhelimyynnistä: Spiikki on tosi kova ja myyjät ammattitaitoisia. Jotain on siis tehty tosi oikein sillä saralla – varsinkin siihen nähden, kun tiedän, että Hummilla on kuluneena keväänä tehty vasta ensimmäisiä projekteja puhelinliiketoiminnan puolella.”
Sopiva palvelu eri elinkaaren vaiheisiin
Hummin palvelun Ibrahim näkee erityisen sopivana siinä vaiheessa yrityksen elinkaarta, kun myyntitiimiä ei ole vielä rakennettu tai myynnin kanssa muuten ollaan alkuvaiheilla. Kaupallisten tapaamisten lisäksi palvelu nimittäin tarjoaa paljon oppia myynnistä.
”Tämän avulla pystytään ymmärtämään paremmin muun muassa millainen Product/Market Fit on, mikä on oikea kohderyhmä ja miten oma viesti resonoi siinä kohderyhmässä. Hummin kanssa on helppo testata myös erilaisia viestejä. Humm voisikin olla monelle hyvä kumppani siinä, kun tutkitaan sitä, mikä on organisaatiolle paras tapa myydä.”
Toisaalta tarve systemaattiselle myynnin alkupään tuelle ei katoa, vaikka myyntitiimin rakentaminen etenee.
”Vaikka meille on tulossa oma myyjä sisään, me jatketaan yhteistyötä, eli näen että Humm voi toimia myös jatkuvana inhouse-myynnin tukena. Lisäksi samalla myyjän ja Hummin yhteistyössä päästään taas pallottelemaan uusia oppeja molemmin puolin.”