Blogi
Humm
Lue artikkeli: Hyvä botti? – Vinkkejä chatbotin toteutukseen osa 2
Kävin aiemmin blogissamme läpi muutamia ohjenuoria botin suunnitteluun ja toteutukseen. Nyt tourujoessa on virrannut sen verran vettä että on sovelias aika palata asian tiimoille ja tarkastella vielä paria hyväksi havaittua toimintamallia piirtopöydän äärelle. Oikea botti oikeaan tilanteeseen – personoi kokemus Jokaisella verkkosivuilla pyörivällä kävijällä on oma agendansa, eivätkä kaikki kuluttajat hakeudu sivujen piiriin samoja toiminnallisuuksia […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Chatbot ja liidit – Nappaa, validoi & palvele
B2B -yritykset kilpailevat äärimmäisen haastavalla erikoiskokeella. Jotta tässä jatkuvassa kilpa-ajossa voidaan saavuttaa pitkällä juoksulla useampia kärkisijoja, on koneena toimivaa myynti-tiimiä kyettävä ruokkimaan muualla kuin mikrossa lämmitetyillä liideillä. Siinä missä verkkosivuliikenteestä on aiemmin pyritty haalimaan huomattava määrä liidejä kaikesta kävijävolyymistä, on nykyinen status quo taipunut näkemään liidin laadukkuutta tärkeämpänä attribuuttina hedelmällisen lopputuloksen saavuttamisessa. Kukaan ulkopuolinen harvemmin […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Onko asiakkaillasi kiire, vai tuntuuko se vain siltä? Millainen asiakas on vuonna 2019
Verkossa tapahtuvaa kuluttajakäyttäytymistä tuntuu nykyisin leimaavan vahva kiireellisyyden tunne. Jos kuitenkin asiakkaalta kysytään, uskoisin ettei kiire ole sana jota he käyttäisivät kuvailemaan tunnetilaansa, päin vastoin. Heillä on täysi valta ostoprosessista. Asiakas ei enää ole riippuvainen yrityksen tarjoamasta tiedosta. He vertailevat, tutkivat toimitusaikoja ja jos tuote kohtaa tarpeen, he painavat “Tilaa” painiketta. Teknologiset harppaukset kulutuskäyttäytymisen piirissä […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Tiedonhaun ja asiakaspalvelun ammattilaiset – Havaintoja chat-uran opeista
On pakko tunnustaa, että tällä kertaa blogin aiheen pähkäämiseen piti käyttää pieni tovi aikaa. Ajattelin jotakin kevyttä näin vaihteeksi. Pahimpaan pääjumiin löytyy onneksi nopeasti apua kun vetäisee kengät jalkaan ja käväisee nopealla happihyppelyllä ulkona. Nyt kun kevätkin on juuri parhaimmillaan ja aurinko hellii kehoa ja mieltä, on todella piristävä ajatus käyttää pieni hetki päivästä aivojen […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: NPS-asiakasuskollisuuden ja kasvun mittarina – Onko mittari sitä mitä luvataan?
Kirjoitimme taannoin blogissa lyhyen artikkelin Net promoter score-mittarista, ja se vetää edelleenkin lukijoita puoleensa päivittäin. Tästä intoutuneena lähdin tarkastelemaan tämän laajalti käytetyn mittarin toimivuutta uudemman kerran, ja tutustuin tutkimuksiin aiheen tiimoilta. Seuraavassa artikkelissa tarkastelen kyseistä mittaria eri tutkimusten sekä käyttäjäkokemukseen perehtyneiden tahojen perspektiivistä, ja käsittelen sitä kohtaan esitettyä kritiikkiä. Olemme itse hyödyntäneet NPS-mittaria omassa työssämme, […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Ostamisen vaikeus ostopäätöksen tiellä
Ostopäätöksen syntymistä ilmiönä on koitettu jo pitkään napata kiinni ja muodostaa siitä monistettavissa oleva kaava. Tietyt lainalaisuudet pätevät varmasti, mutta missä vaiheessa ja miten vahvalla painoarvolla esiin astuvat yksilötason vaikutukset ostopäätöksen syntyyn? Kuten prosessin määritelmään kuuluu, se on monista elementeistä koostuva kokonaisuus. Ja yksilötasolla tarkastellen omaa käyttäytymistäni, merkittävä osa sitä on ostamisen helppous. Nopealla päättelyllä […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Asiakaspoistuma ja ennakoivien mallien hyödyntäminen – Utopiaa vai osa työkalupakkia?
Customer Churn, eli härmäksi sanottuna asiakaspoistuma. B2B-yrityksille nykyisten asiakkaiden palveleminen ja asiakkuuksien hoitaminen tulisi olla etusijalla, ja näille toimenpiteille tulee allokoida suurempia resursseja uusasiakashankintaan verrattuna. Markat jotka käytetään asiakkuuksien ylläpitoon ja erilaisiin elvyttäviin toimenpiteisiin tuottavat huomattavasti suuremmat ROI:t verrattuna uusasiakashankintaan suunnattavaan budjettiin. Asiakaspoistuma – ennakoi merkit On tärkeää oppia havainnoimaan ne merkit jotka usein heijastelevat […]
Lue artikkeli
Humm
Lue artikkeli: Millainen on hyvä Chatbot? – Vinkkejä chatbotin suunnitteluun ja toteutukseen
Chatbot on varmasti hyvin vahvasti edustettuna yritysten toivomuslistalla liiketoiminnan kehityksessä. Alustoja ja ohjelmistoja chatbotin toteutukseen löytyykin nykyisin joka lähtöön, aina ilmaisista perustoiminnot omaavista paketeista aina laajempia liiketoiminnan kokonaisuuksia palveleviin ratkaisuihin. Alustasta huolimatta, bottia rakentaessa on hyvä pitää mielessä muutama hyväksi todettu lainalaisuus. Käyn läpi seuraavaksi muutaman hyvän ja käytännönläheisen ohjeistuksen jotka kannattaa pitää mielessä chatbottia […]
Lue artikkeli