6 vinkkiä – brändi esiin myös chatissa
Suomessa on valitettu jo pitemmän aikaa siitä, että yritykset ovat sosiaalisessa mediassa p*rkleen tylsiä. Ollaan turvallisuushakuisia ja vältellään keskustelua, jos sitä ei voida itse hallita. Kukaan ei tahdo – tai ainakaan uskalla – erottua joukosta. Siinähän saattaisi joutua vaikka, herranjestas, huomatuksi.
Jäykkyys ja kylmä asiallisuus ei enää toimi. Eikä välttämättä toiminut aiemminkaan. Kuluttaja haluaa, että häntä palvelee ihminen, ei kone. Erilaiset palvelukanavat ovat totta kai omanlaisiaan myös tyyliltään ja tunteeltaan. Ota kuitenkin hetken paussi ja mieti, mitä voit saavuttaa, kun kommunikaatio ihan aidosti yllättää asiakkaasi. Positiivisesti totta kai.
Chat-palvelun myötä henkilökohtainen, sähköpostia rennompi palvelukanava on nyt myös kuluttajan käytössä suoraan verkkosivuilta. Miten yritys voi tuoda brändiään esiin myös chatissa?
Seuraavia vinkkejä voit soveltaa chat-palvelussa
- Helpoin kaikista: Näytä palvelijan nimi ja kasvot
- Onko yrityksesi turkulainen all the way? Käyttäkää Turun murretta
- Hymiöt tekevät keskustelusta henkilökohtaisemman
- Älä aina seuraa skriptiä sanatarkasti – tunnista asiakkaan tarpeet
- Saa asiakas hymyilemään – käytä huumoria!
- Kokeile uusia (vähän hullujakin) ideoita – esimerkiksi keskustelunavauksia
Chat-palvelun ei kannata olla tylsää! Paras tapa saada asiakas muistamaan brändisi on tarjota mahdollisimman henkilökohtaista ja aitoa tunnetta verkkosivuillasi. On kyseessä sitten verkkokauppa tai B2B-yritys, markkinointiviestinnässä on aina kyse ihmiseltä ihmiselle tapahtuvasta viestinnästä. Ota siis ensimmäiseksi selvää asiakkaistasi. Se, keitä he ovat, määrittelee sinun tyylisi chat-palvelussa.
Lue seuraavaksi, miten koulutamme chat-asiakaspalvelijamme vastaamaan yrityksen brändiä.