Chatbot myynnin tukena – Prospektoinnista kädenpuristukseen
B2B-kentällä myyntiprosessin alkupäästä ja potentiaalisten asiakkaiden kartoittamisesta vastaa usein Sales Development Representative-tiimi, tai tuttavallisemmin prospektoijat. SDR-tiimin pääasiallinen tehtävä on kartoittaa ja kontaktoida yritykselle sopivat asiakkaat, ja löytää heille oikeat ja hyödylliset palveluratkaisut yrityksen tarjonnasta vuoropuhelua hyödyntäen.
Työnkuva pitää sisällään lukuisia toistuvia tehtäviä joiden painoarvo on todella merkittävä lopputuleman kannalta. Automaatio on muuttanut peliä viime vuosien aikana, ja hyvin moni toistuvista tehtävistä on voitu “ulkoistaa” automaation hellään huomaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelen chatbotin roolia ja kyvykkyyttä tehostaa ja ennen kaikkea helpottaa myynnin alkutaipaleen työnkuvaa erilaisten automatisoitujen prosessien voimin.
Chatbotin merkittävä ominaisuus on sen kyvykkyys validoida liidi toisensa jälkeen. Chatbot kerää yrityksen määrittämien kysymysten avulla tietoa verkkokävijältä, ja tähän pohjaten määrittää liidin painoarvon yritykselle. Botti hoitaa liidin sen tyypistä riippuen oikeaan suuntaan. Liidityypille määritellään oikeat toimenpiteet, ja botti hoitaa saadut tiedot suoraan CRM-järjestelmään. Jos liidi vaikuttaa todella merkittävältä, botti varaa keskustelun aikana soittoajan myyntitiimin kanssa, tai ohjaa kävijän keskusteluun myyntitiimin edustajan kanssa.
Jos liidi ei vielä ole sillä tasolla että myynnin kannattaisi lähteä lähestymään häntä, botti voi aloittaa esimerkiksi sähköpostikampanjan liidin hoivaamiseksi. Myöhemmässä vaiheessa botti tunnistaa kävijän vanhaksi tuttavaksi, ja osaa toimia uudella tavalla tilanteen mukaisesti.
Botin työ on hoitaa mekaaninen mutta merkittävä vaihe validoinnista ja myynnin alkupään muista toimenpiteistä. Kun työ on tehty, on SDR-tiimin huomattavasti luontevampaa hypätä mukaan prosessiin tekemään sitä missä he ovat hyviä: Luomaan yhteys asiakkaaseen ja selvittämään hänen liiketoimintaansa sopivaa ratkaisua.