Siirry sisältöön
Humm
  • Palvelut
    • Humm CS – Asiakaspalvelu ja -kokemus
    • Humm Sales – B2B-myynti
  • Blogi
  • Kokemuksia
  • Oppaat
  • Rekry
  • Ota yhteyttä

Humm

heinä 9

  • Jaa artikkeli Twitterissä
  • Jaa artikkeli Linkedinissä
  • Jaa artikkeli Facebookissa

Digibarometri 2018 – Suomi on digitaalisen markkinoinnin kolmonen

Digi20182

Viime vuonna Suomi sai kokea kolauksen, kun Digibarometri 2017 tiputti Suomen ensimmäiseltä sijalta toiseksi heti Norjan perään. Tänä vuonna ei mennyt sen paremmin. Suomi löysi itsensä sijalta kolme. Heti Norjan ja Yhdysvaltojen perästä.


Digibarometri 2018 -raportti

Mitä tämä tarkoittaa ja onko sillä mitään väliä? Tässä tekstissä pureudun digivertailun päämantraan ja ennustan tulevaisuutta.

Digibarometri 2018 julkaistiin 6.6.2018. Se on kyseisen digivertailun viides vuosittainen painos Teemana tänä vuonna oli digitaalinen markkinointi ja sen pääasiallinen sisältö perustuu Vainu.io:n ja Googlen data-analyysiin. Myös tekoäly, eli viime vuoden pääteema, oli vahvasti mukana ja yritysten tekoälyvalmiuksia arviointiin Tekoälykiihdyttämön luoman työkalun avulla.

Digibarometri

Digibarometri.fi

Digibarometri 2018 – Evoluutiota vai revoluutiota?

Suomessa ollaan totuttu digitaalisuuden kärkisijoihin. Silti me puurramme hieman jälkijunassa mitä tulee uuden käyttöönotossa.

Hype on saattanut olla
valloillaan retoriikassa mutta ei ainakaan kovin laajalti tekemisessä.

Esimerkiksi tekoälyä ja alustojen markkinaa ei hyödynnetä samassa mittakaavassa vielä mitä sen käyttö on kilpakumppaneillamme. Ehkä Suomen strategia onkin jatkaa hype-edellä käyvien “imussa” ja ottaa teknologia loikka, kun hype on laantunut ja mahdollisuudet realisoituneet?

Tekoälyä etsimässä

Uusi ja mielenkiintoinen osa-alue Digibarometri 2018 -raportissa oli sen AI-indeksi. AI-indeksi on tekoälykiihdyttämön luoma työkalu, joka auttaa yrityksiä arvioimaan niiden valmiuksia ja tilaa tekoälyn käyttöönotossa.

Suomalaisista yrityksistä noin 3 % on ns. tekoälynatiiveja yrityksiä (McKinsey,
2017)

Digibarometri 2018 – Julkinen puoli pistää kampoihin

Aikaisemmissa Digibarometri-raporteissa Suomi on ollut yritys-sektorilla digitaalisuuden parhaimmistoa. Nyt muut ovat hivuttautumassa ohitse. Julkisella sektorilla Suomi kuitenkin pitää pintansa.

Mitä nyt?

On selvää, ettemme ole digitaalisuuden osalta katastrofin partaalla, vaikka tänä vuonna emme yltäneetkään Digibarometrin huipulle. Kilpailu kuitenkin kiristyy ja uusien, toimivaksi todettujen, ratkaisujen käyttöönottoa on syytä nopeuttaa. Hypen sijaan tarvitsemme panostuksia alan osaamiseen yrityksissä.

Digitaalisista työkaluista hyödyn irti ottavat innovaattoriyritykset kasvavat huomattavasti muita yrityksiä nopeammin

Screen-Shot-2018-06-11-at-14.45.19Digibarometri 2018 julkistettiin 6.6.2017 Musiikkitalossa Helsingissä. Sen mahdollistajia ovat mm. Verkkoteollisuus, Teknologiateollisuus, TEKES ja Liikenne- ja Viestintäministeriö.

Voit lukea koko raportin täältä:

Digibarometri 2018
Digibarometri 2017 -raporttiin voit tutustua tätä kautta.

  • digibarometri
  • tekes
  • tekoäly

Blogi

Humm

Asiakaskokemus vai kustannustehokkuus? Fiksu palvelu ei valitse vaan yhdistää

Humm

Asiakaspalvelun mittaristo – Näin mittaat oikeita asioita

Humm

5 askelta verkkokaupan asiakaspalvelun ulkoistamiseen ilman stressiä

Humm

Webinaaritallenne: Älä optimoi myyntiprosessiasi vaan asiakkaan ostoprosessia.

Humm

Myynnin ulkoistaminen teollisuudessa



Kategoriat

  • Asiakaskokemus
  • Asiakaspalvelu
    • Asiakaspalvelun ulkoistaminen
    • Chat-palvelu
    • Chatbot
  • Myynnin ulkoistaminen
    • CRM
  • Verkkokauppa
  • Yleinen
  • Palvelut
    • Asiakaspalvelu ja -kokemus – Humm CS
      • Asiantuntijapalvelut
      • Automaatio -ja itsepalvelut
      • Ulkoistettu asiakaspalvelu
    • Humm Sales – B2B-myynti
  • Tietoa
    • Blogi
    • Kokemuksia
    • Materiaalit
  • Rekry
  • Tietosuojaseloste
  • Evästeet

Yhteys

asiakaspalvelu@humm.fi

Jyväskylä

Seminaarinkatu 32, 40100 Jyväskylä

Ota yhteyttä

  • instagram
  • youtube
  • linkedin
  • facebook
Humm

Rakkaudella, MEOM