Markkinoinnin automaatio pähkinänkuoressa
Tuttua slogania hieman soveltaen; se nyt vaan on tyhmää tehdä turhaa!
Tämän päivän markkinoijilla tuskin tulee usein eteensä tilannetta, ettei työpöydällä ole mitään tehtävää. Miksi kukaan siis haluaisi kuluttaa aikaansa sellaisten työtehtävien tekemiseen, mitkä voidaan automatisoida niin, että sisällön räätälöimisen ja ajoittaisen päivittämisen jälkeen kone pystyy tekemään loput.
Korvaako markkinoinnin automaatio ihmisten työt? Markkinoinnin automaatio on apuna markkinoinnin eri vaiheissa. Yleisimmin sitä käytetään sähköpostimarkkinointiin, liidien hoivaamiseen sekä monikanavaiseen kampanjoiden hallintaan. Sen avulla saadaan muunnettua sekä hoidettua markkinointiprosesseja ja monitoimisia kampanjoita eri kanavissa automaattisesti. Markkinoinnin automaatio ei kuitenkaan ole mikään hyvä haltijatar, joka tulee pelastamaan yrityksen markkinoinnin. Ennemminkin se auttaa tuottamaan tuloksellisempaa markkinointia hoitamalla yksinkertaiset asiat. Vastaus kappaleen alun kysymykseen on siis ei, ei korvaa. Markkinoinnin automaation myötä saadaan päinvastoin tehostettua ihmisten tekemää työtä ja parempia lopputuloksia.
Markkinoinnin automaation myötä saadaan päinvastoin tehostettua ihmisten tekemää työtä ja parempia lopputuloksia.
Hyödyistä joita markkinoinnin automaatio antaa on käyty valtavasti keskustelua. Dingle teki vuonna 2018 suuren markkinoinnin automaatiotutkimuksen, jossa kyseltiin suomalaisilta markkinointipäättäjiltä mielipiteitä heidän yrityksensä hyödyntämästä markkinoinnin automaatiosta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ylivoimaisesti suurimmaksi markkinoinnin automaation hyödyksi koettiin viestien tarkka kohdennettavuus sekä markkinoinnin tehokkuus. Yhtenä tärkeimpänä hyötynä nähdään useimmiten myös se, että markkinoijat voivat keskittyä olennaisiin asioihin kun yksinkertaiset asiat voidaan automatisoida. Markkinoinnin automaatiolla voidaan esimerkiksi luoda personoituja viestejä, ajoittaa viestintä niin, että ne tavoittavat mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä sekä automatisoida sähköposteja. Markkinoinnin automaation myötä saadaan kasvatettua verkkoliikennettä, lisää potentiaalisia liidejä ja potentiaalisten uusien liidien myötä saadaan kasvatettua myyntiä.
Markkinoinnin automaatiota ei voi kuitenkaan toteuttaa nopeasti hutaisten. Ennen kuin automaatioita lähdetään tekemään tulee miettiä tarkkaan mitkä ovat tavoitteet ja mitä asiakas haluaa. Tulee myös miettiä mitä asioita automatisoidaan, jotta siitä saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Ei siis ole kannattavaa automatisoida tylsiä perus sähköposteja, kun on mahdollisuus luoda persoonallisia, tarkasti kohdennettuja sähköposteja joiden avulla saadaan luotua asiakkaalle tunne hänen tärkeydestään. Alun räätälöinnin lisäksi tulee automatisoituja viestejä päivittää aika-ajoin. On myös otettava huomioon, että viestien saaja voi missä tahansa tilanteessa halutessaan ottaa itsensä pois postituslistalta. Viestien sisältö tulee siis miettiä niin, että se on vastaanottajalle kiinnostavaa, ajankohtaista ja aiheellista, jotta hän haluaa jatkossakin pysyä postituslistalla. Käyttöönotto tapahtuu siis useimmiten melko nopeasti, mutta jatkuvan testaamisen ja optimoinnin avulla mahdollistetaan parhaan tehon saaminen.
Markkinoinnin automaation myötä saattaa mieleen juolahtaa mehukas ajatus siitä, että nyt on mahdollisuus lähettää älyttömän paljon sähköposteja automatisoiden niitä sokeasti eri sähköpostiosoitteisiin. Tämä ajatus kolahtaisi kyllä omaan nilkkaan ja pahasti. Sähköpostiosoitteita ei voi vain hankkia listana, koska tällöin lähetetyt viestit katsotaan useimmiten spämmiksi. Kaikilta joille viestejä lähetetään, tulee tänä päivänä saada sähköpostiosoite hänen omasta vapaasta tahdostaan. Osoitetietojen haaliminen vie aikaa, mutta se myös antaa paljon enemmän ja parempia tuloksia. Sattumanvaraisiin sähköpostiosoitteisiin viestien lähettäminen taas olisi silkkaa hakuammuntaa, eikä palvelisi yritystä.
Markkinoinnin automaatio auttaa myös asiakkaiden sitouttamisessa jokaisessa asiakkaan elinkaaren vaiheessa. Jopa jo poistuneiden asiakkaiden sekä passiivisten käyttäjien kohdalla voidaan hyödyntää markkinoinnin automaatiota. Tällaisissa tilanteissa voidaan lähettää Win-back sähköposti. Win-back sähköpostilla tarkoitetaan viestiä, joka voi sisältää esimerkiksi muistutuksen yrityksesi olemassa olosta, jonkin porkkanan kuten tarjouksen tai kyselyn mielipiteistä ja kokemuksista koskien yritystä.
Käsitteenä markkinoinnin automaatio kuulostaa hienolta ja monimutkaiselta, mutta todellisuudessa se on melko yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä. Pähkinänkuoressa, käsitteellä tarkoitetaan siis markkinoinnin toimenpiteitä kuten sähköpostiviestejä, jotka asetetaan ennalta valittujen ehtojen mukaisesti toimimaan automaattisesti.