Onko B2B tunnebisnestä?
Kuluttajapuolella on jo pitkään tykitetty tunnepohjaista markkinointia alan mahdollisuutena.
Perinteisten – tylsien tai jopa surkeiden – kuluttajapalvelujen käyttäminen vähenee sitä mukaa, kun varteenotettavia vaihtoehtoja syntyy.Entä onko B2B tunnebisnestä? Jos saat asiakkaasi taistelemaan (kirjaimellisesti) puolestasi, voit olla melko tyytyväinen yritykseesi.
Joskus aikoja sitten oli vielä ok ottaa asioista selvää ihan ajan kanssa. Soitella läpi frendit ja puolitutut. Kysyä kokemuksista ja huhuista. Palveluiden kohdalla tämä aika alkaa olla ohi. Netflix jyrää kotimaiset vaihtoehdot silkalla monipuolisuudellaan ja helppoudellaan. Netflix on myös trendikäs. Oletko jo kuullut käsitteestä ’Netflix and chill’?
Nyt samaa todellista asiakaslähtöisyyttä on tuotu jopa autokauppaan. Jos asiakas ei löydä tai saa riittävästi informaatiota heti, hän kaikkoaa hetkessä. Ovatko perinteiset kauppamuodot valmiina, kun asiakas ei oikeasti välitäkään myyntimiehen lipevästä suostuttelusta pakkasessa, vaan tekee autokaupat pian kotoaan läppäriltä?
“…tekee autokaupat pian kotoaan läppäriltä.
B2B:ssä asiakkaat ovat loppujen lopuksi samoja tallaajia kuin kuluttajapuolellakin. Vaikka päätöksiä tuskin tehdään ihan heittämällä, yhä useampi päättäjä tekee lopullisen päätöksen, koska “tultiin parhaiten toimeen ja hommassa oli tekemisen meininki”.
Tunteet ovat päättävässä asemassa, eikä huono palvelu enää kannata. Enkä tarkoita nyt vain tönkköä asennetta myynnissä, vaan koko ostoprosessin kattavaa palvelua.
Milloin viimeksi teit B2B-hankinnan yritykseltä, jonka kanssa et tullut toimeen?