Parasta markkinointia on hyvä palvelu
“Osta, osta, osta!”. Kuulostaako tutulta? Se on markkinointia. Tai ainakin siltä se (liian) usein vaikuttaa. Digitaalisen markkinoinnin lyötyä läpi onneksi ainakin vilkkuvista bannereista on pikkuhiljaa päästy eroon. Nykyään niihin törmää lähinnä sivuilla, joilla ei tule juuri koskaan käytyä.
Digitaalinen markkinointi on kokenut melkoisen muodonmuutoksen viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana. Painopiste on siirtynyt massa- ja suoramainonnan kautta yhä kohdennettumpaan mainontaan, jossa painopiste on yhä enemmän sisällössä. Suuri kunnia tästä kuuluu kehittäjille, jotka ovat saaneet aikaan yhä helpompia ja tehokkaampia työkaluja. Mutta myös kuluttajat ja tekijät ovat valveutuneet. Mikä tahansa ei enää kelpaa.
Sisältömarkkinointi perustuu pitkälti kolmeen kysymykseen:
- Kuka on yleisösi?
- Mikä on yleisösi kipupiste?
- Miten sinä voit auttaa?
Sisältömarkkinoinnin pitää siis vastata todelliseen tarpeeseen tarjoamalla esimerkiksi tietoa, ratkaisuja ja/tai esimerkiksi hyvää mieltä. Markkinoinnin on tarjottava selkeää hyötyä kuluttajalle niin, ettei sitä edes tunnisteta markkinoinniksi.
Otan kuitenkin esille markkinointitavan, joka unohtuu helposti kaiken sisältövyörytyksen ja sometulvan keskellä.
Sisältömarkkinointiakin tärkeämpää on nimittäin se, kuinka palvelet nykyistä ja tulevaa asiakastasi. Itse asiassa hyvä asiakaspalvelu voi myydä paljon enemmän kuin moni markkinointikampanja. Oletko saanut tekstiviestinä muistutuksen hammaslääkärikäynnistä? Entä suositellut yritystä tutullesi, koska sait sieltä välittömästi korvauspäätöksen?
Nyt voit palvella myös digissä
Verkko-ostos keskeytyy usein nopean asiakaspalvelukanavan puutteeseen. Tämä ongelma ei ole pieni. Se vastaa vuositasolla noin miljardia euroa menetettyä liikevaihtoa!
– Tutkimus chatin hyödyistä verkkokaupassa, 2015 – lataa tästä!
Koskaan aikaisemmin ei digitaalisissa kanavissa ole voinut palvella asiakasta näin laajasti. Nyt voi myös hyödyntää informaatioita, joka on aiemmin ollut vain tarkan myymälävastaavan harteiden välissä.
Onko verkkosivujesi ainoa asiakaspalvelukanava edelleen sähköposti tai yhteydenottolomake?