Black Friday & Cyber Monday – 2017
Yhdysvalloista lähtöisin olevat tapahtumat aloittavat epävirallisesti joulusesongin myös tänä vuonna! Black Fridayta vietetään 24.11., jonka jälkeisenä maanantaina 27.11. on Cyber Mondayn vuoro. Me Finnchatilla valmistaudumme kyseisiin ostospäiviin huolella yhdessä päämiestemme kanssa.
Bonuswayn tekemään kyselyyn vastanneista jopa 85% aikoo tehdä ostoksensa verkossa Black Fridayna (Kauppalehti, 7.11.2017).
Mustana Perjantaina verkkokauppa on selkeästi kiinnostavampi verrattuna kivijalkaan. Chatin tehokkuus niin myynnissä ja asiakaspalvelussakin korostuvat entisestään kiireisenä myyntipäivänä.
Vuoden suurimpia myyntipäiviä monella alalla, toisaalta oiva hetki luoda brändiä
Black Fridaysta odotetaan monella alalla vuoden suurinta myyntipäivää, tarkoittaen sitä, että päivää varten suunnitellaan paljon kampanjoita sekä tarjouksia myyntien nostamiseksi. Toisaalta Black Friday on myös oiva tilaisuus rakentaa brändiä ja siitä voidaan muokata vaikkapa tapahtuma, joka liittyy jollakin tavalla esimerkiksi hyväntekeväisyyteen tai ympäristönsuojeluun.
Kaikki yritykset eivät lähde mukaan hintakilpailuun vaan pyrkivävät säväyttämään jollain ihan uudella tapaa.
säväyttävien tarjousten tekeminen hankaloituu koko ajan (Talouselämä, 8.11.2017).
Cyber Monday, jota vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005, on alun perin ollut pienempien kauppojen tarjouspäivä verkossa (Talouselämä, 8.11.2017).
Valmistautuminen päämiesten kanssa
Jotta pystymme vastaamaan myyntipäivien hulinaan tehokkaasti, olemme varautuneet pitempiin aukioloaikoihin ja kasvaneisiin kontaktimääriin normaalien aukioloaikojen sisällä. Asiakkaamme myös toivovat yhä useammin laajennettua aukioloaikaa perjantain hulinoihin. Lisäksi chat-tekijämme tutustuvat kampanjamateriaaleihin, sekä tarjouksiin ajoissa etukäteen.
Hyvä yhteydenpito päämieheen on ensisijaisen tärkeää. Tehokkaalla kommunikaatiolla esimerkiksi mahdolliset tekniset ongelmat pystytään korjaamaan käden käänteessä.
Veronpalautuspäivästä Suomen oma Black Friday?
Veronpalautuspäivästä (5.12.) povataan uutta ostospäivää Suomessa. Esimerkiksi Sokos on jo lanseerannut Verot Veks -tapahtuman, joka muistuttaa hieman Black Fridayta tarjouksinensa. Nähtäväksi jää, miten tapahtuma ottaa tuulta alleen tulevina vuosina!
Ostospäivien kirjo on nimittäin jo melko laaja, ja esimerkiksi alkujaan kiinalainen Single’s day on myös tekemässä tuloaan markkinoille (Talouselämä, 8.11.2017).
Viime vuonna onnistuimme kolminkertaistamaan verkkokauppa-asiakkaamme myynnnin per keskustelu! Alta löydät muutaman muun avainluvun viime vuoden Black Fridaysta.
Älä siis epäröi ottaa yhteyttä meihin, autamme mielellämme pääsemään tavoitteisiin ja niiden yli niin Black Fridayna kuin kaikkina vuoden muinakin päivinä!
Erityinen kiitos haastatellulle: Key Account Manager, Joni Rautanen!
Lähteet:
Elina Hakola, Talouselämä 8.11.2017, ”Musta perjantai ja Sinkkujen päivä tasaavat kaupan tuloja – šokkitarjousten teko vaikeutuu”
Kauppalehti 7.11.2017, ”Kännykkä on suosituin Black Friday -ostos”