Black Friday kasvaa räjähdysmäisesti
Numbers represent search interest relative to the highest point on the chart for the given region and time. A value of 100 is the peak popularity for the term. A value of 50 means that the term is half as popular. – Google Trends
Black Friday kasvaa Suomessa kiihtyvällä tahdilla, sen osoittaa muun muassa Google Trends.
Se paljastaa, kuinka joulumyynti on viimeisen parin vuoden ajan käynnistetty tehokkaasti juuri ”Musta perjantai” -alennusmyynnillä – tai sen aikaan.
Mittakaavaa Musta Perjantai -alennuspäivän rahallisesta arvosta antavat esimerkiksi Gigantin julkaisemat luvut vuodelta 2015: Nettikaupan vierailijoita oli vuorokauden aikana yli miljoona, ja myymälöiden kävijämäärä kasvoi kymmeniintuhansiin. Gigantti onkin ollut yksi Black Friday -alennusmyynnin suurimpia hyödyntäjiä Suomen verkkokauppaskenessä.
Myös Kauppalehti uutisoi viime vuonna, kuinka “Black Friday räjäytti verkkokaupan”. Verkkokauppamaksuja välittävän Klarnan tiedotteen (2015) mukaan verkkokauppaostoksia tehtiin 253 % enemmän kuin tavallisena perjantaina. Pohjoismaissa luku oli jo 305 % (2015). Cuponation, joka välittää alennuskuponkeja verkkokauppoihin, raportoi yli kuusinkertaisista verkkomyynneistä normaaliin verrattuna.
Black Friday vuonna 2016
Vuonna 2016 näistä luvuista päästään varmasti vielä ylöspäin. Miten teidän verkkokauppanne on panostanut Black Friday -alennusmyyntiin – ja ollaanko asiakaspalvelussa ja myynnissä valmiina todelliseen rysäykseen palvelumäärissä?