Siirry sisältöön
Humm
  • Palvelut
    • Humm CS – Asiakaspalvelu ja -kokemus
    • Humm CS – Verkkokauppojen asiakaspalvelu
    • Humm Sales – B2B-myynti
  • Blogi
  • Kokemuksia
  • Oppaat
  • Rekry
  • Ota yhteyttä

Humm

marras 9

  • Jaa artikkeli Twitterissä
  • Jaa artikkeli Linkedinissä
  • Jaa artikkeli Facebookissa

Suomen Digimenestyjät 2018 – chat-palvelu nyt jo puolella menestyvistä yrityksistä!

Magenta-advisory-Suomen-Digimenestyjat-2018-header-image

 
Magenta-advisory-suomen-digimenestyjat-2018-logoMagenta Advisory on jälleen julkaissut Suomen Digimenestyjät -tutkimuksen. Suomen Digimenestyjät 2018 arvioi menestyneimpien suomalaisyritysten digitaalista osaamista ja sen kehitystä viime vuodesta.

”Tänä vuonna suomalaisyritykset panostivat niiden heikoimpaan lenkkiin, Verkkokauppaan. Etenkin ostoprosessi ja sitä tukeva asiakaspalvelu kehittyivät viime vuodesta”

Suomen Digimenestyjät 2018 on tuhti – 70 sivuinen – katsaus Suomen menestyvimpien yritysten aakkosiin eri osa-aluiden osalta arvioiden ja toimialoittain jaoteltuna. Tutkimus on toteutettu jo toistamiseen yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa, jotta Pohjoismaiden vertailu myös keskenään olisi mahdollista.

Mukaan valitut yritykset ovat liikevaihdoltaan merkittäviä ja niiden päätöksenteko on pääosin Suomessa.

Voit lukea koko 70-sivuisen Digimenestyjät opuksen artikkelin lopusta. Seuraavaksi lyhyt kooste Suomen Digimenestyjät 2018 -tutkimuksesta – fokuksena chat-palvelut.

Joka toisella Suomen digimenestyjistä on chat-palvelu

Jos viime vuonna joka kolmas digimenestyjät listalle päätyneistä yrityksistä oli ottanut chat-palvelun käyttöön verkkosivullaan, niin tänä vuonna tuo luku nousi maagiseen 50%. Joka toinen valituista yrityksistä siis on nyt valmis juttusille verkkokävijän kanssa.

Ihan mahtavaa.

Magenta-Advisory-Suomen-Digimenestyjat-2018-avainloydoksia

Suomen Digimenestyjät 2018 – avainlöydökset

Suomen Digimenestyjät 2018 -tutkimuksen mukaan sekä B2C, että B2B-yritykset ovat kehittyneet Asiakkuuden osa-alueella ja reaaliaikaiset chat-palvelut ovat vallanneet asiakaskohtaamisen näyttämöä vuosi vuodelta enemmän. Magenta-Advisory-Suomen-Digimenestyjat-2018-asiakkuus-osio

Chat-palveluiden arvostus on tutkimuksessa otettu tosissaan sillä se esiintyy jo toistamiseen kahdessa arvioinnin osiossa; Verkkokauppa ja Asiakkuus.

Asiakkaiden osallistaminen Live chatin avulla on nyt joka toisen digimenestyjän strategiassa mukana.

Tutkimuksessa kiinnitettiin myös huomiota oikeaoppisesti Live Chat -palveluun osana myyntiprosessia, ei vain asiakaspalvelun osana. Ei ihme, että se mainitaan heti ylös- ja ristiinmyynnin jälkeen Verkkokauppa osiossa.

“HKScan nousi kolmannelle sijalle otettuaan reaaliaikaisen chat-palvelun käyttöön.”

Magenta-Advisory-Suomen-Digimenestyjat-2018-verkkokauppa-osioMyös chatbotit on mainittu, mutta niiden käyttömäärä (3 % kaikista tutkimukseen valituista digimenestyjistä) kertoo karua kieltään. Chatbotit eivät vielä korvaa ihmistä myyntityössä.

Mm. Alko sai erityishuomiota sen panostuksesta ostoprosessiin ja myynnin tukeen. Kattavat tuote-esittelyt, -kuvat, muistilistatoiminto, myymäläsaatavuuden esillepano ja reaaliaikainen chat-palvelu tekivät Alkon verkkokaupasta parhaan Suomen Digimenestyjät 2018 -tutkimuksen Verkkokauppa-osiossa.

Finnchat asiakkuuksista parhaiden verkkokauppojen listalle kiri jälleen myös Prisma ja K-Rauta. Myös muutama muu Finnchat-kumppani on jälleen valittu Suomen Digimenestyjät 2018 -listalle eri toimialoilta.

“Alkon ostokori, joka klikattaessa avautuu neljäsosasivun kokoiseksi ja ei näin pakota käyttäjää lähtemään sivuilta. Sivuilla on myös live chat ja palautelomake saatavilla jatkuvasti, mikä on tärkeää ostopäätöksen helpottamisen ja jopa lisämyynnin kannalta.”

K-Rauta nousi myös jaetulle ykkössijalle Ikean kanssa B2C-toimialat listauksen Kulutustavarakaupassa.

Magenta-Advisory-Suomen-Digimenestyjat-2018-K-rauta-chat-palvelu

Yllättäen myös polttoainekauppiaat ovat alkaneet hyödyntää chat-palveluita ja panostusten näkyminen verkkokaupassa on vain ajan kysymys. Chat-palveluiden ottaminen osaksi yrityksen verkkostrategiaa aloilla, jotka eivät ensisijaisesti ole olleet verkossa, on selvä merkki yritysten tahdosta pysyä ajassa mukana.

Chat-palvelut ovat sitten vuoden 2013 monipuolistuneet merkittävästi. Ensisijaisena mittarina on nyt myynnin tukeminen, mutta myös muita hyötyjä on alettu tiedostaa. Verkkokävijän kohtaaminen ja kokonaisvaltainen asiakaskokemus on nyt tiedostettu merkittävänä kilpailuvalttina.

Kertokaa te minulle, millä alalla chat-palvelusta ei olisi hyötyä?

Alta voitte lukea Suomen Digimenestyjät 2018 -tutkimuksen kokonaisuudessaan:

Suomen Digimenestyjät 2018 from Magenta Advisory

Vuoden 2017 Digimenestyjät koosteen löydätte tästä.

  • tutkimus

Blogi

Humm

Asiakaskokemus vai kustannustehokkuus? Fiksu palvelu ei valitse vaan yhdistää

Humm

Asiakaspalvelun mittaristo – Näin mittaat oikeita asioita

Humm

5 askelta verkkokaupan asiakaspalvelun ulkoistamiseen ilman stressiä

Humm

Webinaaritallenne: Älä optimoi myyntiprosessiasi vaan asiakkaan ostoprosessia.

Humm

Myynnin ulkoistaminen teollisuudessa



Kategoriat

  • Asiakaskokemus
  • Asiakaspalvelu
    • Asiakaspalvelun ulkoistaminen
    • Chat-palvelu
    • Chatbot
  • Myynnin ulkoistaminen
    • CRM
  • Verkkokauppa
  • Yleinen
  • Palvelut
    • Humm CS – Asiakaspalvelu- ja kokemus
      • Ulkoistettu asiakaspalvelu
      • Automaatio -ja itsepalvelut
      • Asiantuntija- ja kehityspalvelut
    • Humm Sales – B2B myynti
    • Humm CS – Verkkokauppojen asiakaspalvelu
  • Tietoa
    • Blogi
    • Kokemuksia
    • Materiaalit
  • Rekry
  • Tietosuojaseloste
  • Evästeet

Yhteys

asiakaspalvelu@humm.fi

Jyväskylä

Seminaarinkatu 32, 40100 Jyväskylä

Ota yhteyttä

  • instagram
  • youtube
  • linkedin
  • facebook
Humm

Rakkaudella, MEOM