Uratarina: Chief Commercial Officer Petri Widgrén
Kevään viimeisessä uratarinassa ennen kesähuilia esittelemme Finnchatin Chief Commercial Officer Petri Widgrénin. Finnchatin myynnistä sekä useiden tärkeiden asiakassuhteiden hoidosta vastaava Petri on Laukaan Vihtavuoresta lähtöisin oleva urheilullinen ja tavoitteellinen numeroihminen.
“Jyväskylässä vaikutan edelleen, eli kovin pitkälle en ole fyysisesti päässyt tämän 39 vuoden aikana”, Petri naurahtaa.
Perhe, urheilu, matkailu ja ruuanlaitto vapaa-ajan ajureina
Petrin suurimmat vapaa-ajan intohimon kohteet liittyvät urheiluun. Fanaattisena penkkiurheilijana hän seuraa aktiivisesti monia lajeja, joista kuitenkin jääkiekko on ehdoton ykkönen. JYPin kausikortti on esimerkiksi löytynyt Petrin takataskusta jo 15 vuoden ajan. Petri harrastaa myös itse aktiivisesti liikuntaa, ennen kaikkea pallopelit ovat hänen henkilökohtaisia suosikkejaan.
Ruuanlaitto on ollut tärkeä osa Petrin arkea viimeisen 15 vuoden ajan. Hän innostui kokkailusta ja hyvästä ruuasta tehdessään aikanaan töiden puolesta Suomen Keittömestareiden jäsenjulkaisua. Sen jälkeen perheenjäsenet ovatkin päässeet toistuvasti nauttimaan Petrin valmistamasta herkullisesta ruuasta. Hyvän ruoka-annoksen kylkeen miehelle maistuvat toki myös maukkaat erikoisoluet.
Matkailu on myös yksi Petrin ja hänen perheensä rakkaista harrastuksista. Vuosien varrella hän on kiertänyt yli 40 maassa ja tehnyt pari maailmanympärysmatkaakin. “Joku saattaisi luulla, että kielitaitoakin olisi siinä samalla kertynyt, mutta sen osalta ei olla vielä kauhean pitkällä”, Petri hymähtää.
Perhe on aina ollut Petrille todella tärkeä, hän on ollut vaimonsa Suvin kanssa yhdessä jo 20 vuoden ajan. Perheeseen kuuluu myös 11-vuotias tytär Vieno. Vaimo Suvi on toiminut pitkään yrittäjänä ja oman isänsä yrityksen kautta Petri on omaksunut yrittäjämäisen asenteen työntekoon jo nuoresta lähtien.
Puolivahingossa Tiimiakatemialle opiskelemaan
Petri kävi peruskoulun Laukaassa ja jatkoi siitä Jyväskylään Voionmaan lukioon. Lukion jälkeen täytyi sitten päättää, mihin hakea jatko-opiskelemaan. Liiketalous oli aina kiinnostanut Petriä ja hän on jo pienestä lähtien innostunut luvuista.
“Hain opiskelemaan Tiimiakatemialle, vaikken oikeasti tiennyt yhtään mihin olin menossa. Opintojen ohessa esiintynyt sana yrittäjyys kolahti yrittäjäperheestä tulevalle. Luulin kyseessä olevan aika normaalin AMK-opiskelupaikan, mutta se olikin sitten vähän erityylistä opiskelua.”
Liiketalouden opiskelu Tiimiakatemialla käytännön projektien kautta ei ollut alussa ihan helppoa:
“Olen luonteeltani introvertti ja persoonana aika analyyttinen, tarkka ja faktoihin sekä lukuihin pohjaava. Kun tällainen ajetaan ympäristöön, joka on täynnä ekstrovertteja ihmisiä, niin jonkinlaisia taisteluja siinä jouduttiin käymään sekä sisäisesti että ulkoisesti”, Petri naurahtaa.
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen perheyrityksessä työskennellessään Petri sai kuitenkin vahvistuksen siitä, että Tiimiakatemia on hänelle oikea paikka. Vaihtoehtoina oli työskennellä tutussa ja turvallisessa perheyrityksessä tai lähteä luomaan jotain uutta ja oman näköistä. Hän valitsi jälkimmäisen ja päätti panostaa Tiimiakatemiaan.
Opiskeluaikoina vastuuta tiimiyrityksen taloudesta ja johtamisesta
Tiimiakatemian projekteissa Petri pysyi alussa paljon taustalla tekemässä niin sanottuja perusduuneja. Hänen toteaa tehneensä paljon tapahtuma- ja promoprojekteja. Paras oppi niistä oli, että jatkossa kannattaa kehittää itseään, ettei jämähdä tähän: “Kaikki kunnia mehupromoille, mutta kun sulla on kymmeniä litroja mehua selässä ja juotat sitä kaupassa tuhannelle ihmiselle päivässä, niin se nimenomaan oivallutti, ettei tämä ainakaan ole se mun juttu.”
Petri rupesi jo opiskeluaikoinaan tekemään myös yhteistyötä Crazy Townin ja Business Arenan kanssa, jolloin hän pääsi luomaan hyödyllistä verkostoa tulevaisuutta varten.
Vahvana luku- ja talousihmisenä Petri toimi poikkeuksellisesti koko kolmen ja puolen vuoden ajan tiiminsä talouspäällikkönä. Viimeisen vuoden ajan hän toimi myös opiskeluyrityksensä tiimiliiderinä. “Ainoana tavoitteena oli saada kaikille rahat kasaan maailmanympärysmatkaa varten.”, Petri toteaa. Tavoitteessa myös onnistuttiin ja alkuvuodesta 2007 Tiimiakatemian opinnot päättyivät seitsemän viikon maailmanympärysmatkaan.
Oma toiminimi ja itsensä haastamista myyntityössä
Opiskelujen jälkeisen maailmanympärimatkan jälkeen vuonna 2007 alkoi paluu arkeen ja Petrin päässä pyöri, että jotain pitäisi keksiä työrintamalle. Näihin aikoihin hän perusti myös oman toiminimen Myynti ja Markkinointi Petri Widgren. Toiminimen kautta hän jatkoi pääasiassa Tiimiakatemian peruilta jääneitä myynnin ja myynninedistämisen projekteja, joita teki sekä itse että koordinoi eteenpäin ihmisille toteutettavaksi.
Toiminimensa kautta Petri teki myös paljon myyntiprojekteja, joissa hänellä ei ollut kiinteää palkkausta.
“Yritin löytää projekteja, joista saisi onnistuessaan ison provision ja haastoin näin itseäni myyntityössä. Se onnistui tosi hyvin. Tosin yhden projektin onnistuin hassaamaan, kun tein huonon analyysin tuotteesta. Se ei mennytkään kaupaksi, ja tein muutaman kuukauden töitä saamatta pennin latiakaan. Se oli hyvä opin paikka.”
Petri toteaa tällöin heittäneensä itsensä ikään kuin syvään päähän ilman mitään varmaa tuloa. Hän myi esimerkiksi yhteistyökumppanuuksia erilaisiin tapahtumiin ja lehtiin. Siirtyessään töihin Business Arenalle Petri myös laskutti työstä aluksi toiminimensä kautta siirtyen vasta myöhemmin palkkalistoille.
Tapahtumatuotantoa Business Arenalla
Jo opiskeluaikoina Petrin tiimi teki paljon yhteistyötä Business Arenan kanssa. Tuolloin Petri oli itse melko vähän mukana näissä kuvioissa. Kun opintojen jälkeen muut tiimiläiset suuntasivat toisaalle, niin hän jäi kuitenkin työskentelemään Crazy Townin ja Business Arenan parissa lähes 10 vuodeksi.
Business Arena oli siihen aikaan pieni oppimistapahtumiin keskittyvä yritys. “Perustaja Markkasen Mikko on visiönääri ja fasilitoija. Mun tehtävänä oli toteuttaa operatiivista käytännön puolta, ikään kuin projektinjohtoa”, Petri kertoo miesten välisestä roolituksesta.
Business Arena järjesti oppimistapahtumia aina satojen henkilöiden tilaisuuksiin asti. Toiminta kehittyi pikku hiljaa enemmän konsultointipuolelle ja mukaan tulivat korkeakouluyhteistyöt sekä uratapahtumat.
10 vuoden pituinen työelämän korkeakoulu
Markkasen Mikon toisen yrityksen, yhteisöllisiä toimitiloja yrityksille tarjoavan Crazy Townin, potentiaali alkoi realisoitua reilu kymmenen vuotta sitten. Crazy Town oli Suomessa co-workingtilojen osalta aikaansa edellä ja Mikko sekä Petri lähtivät muiden tekijöiden kanssa kasvattamaan yritystä.
Lähdimme kasvattamaan Crazy Townia Business Arenan sivussa. Itse vastasin koko ajan taloudesta ja tein myös jonkin verran myyntiä. Kyseessä oli aika pieni yritys, johon tuli koko ajan lisää ihmisiä, joita me sitten johdimme.
Petri Widgrén
Kun Crazy Town hiljalleen kasvoi, niin Petrin oma rooli muuttui yhteisömanageriksi. Hän naurahtaa, että kasvupolku Tiimiakatemialla aloittaneesta introvertistä nuoresta miehestä Crazy Townin yhteisömanageriksi oli melkoinen. Heti perään hän lisää: “Introverttius ei ole perusluonteestani hävinnyt, mutta olen oppinut vuosien varrella toimimaan tosi hyvin myös ulospäinsuuntautuneiden ihmisten kanssa. Arvostan ihmisten erilaisuutta ja yritän nähdä heidän ominaisuuksissaan mahdollisuuksia.”
10 vuotta kestänyttä matkaansa Business Arenalla ja Crazy Townilla Petri kuvailee työelämän ja sisäisen yrittäjyyden korkeakouluksi. Tänä aikana ajatus siitä vahvistui, että hän haluaa tehdä työtä, jossa annetaan sekä vapauksia että vastuuta.
“Työ on osa elämää, josta pitää osata nauttia. Työhön ei pidä käyttää määräänsä enemmän aikaa, mutta tykkään joustavasta työstä. Asiantuntijatyötä ei tarvitse tehdä kahdeksasta neljään joka päivä. Jotkut päivät voivat olla pidempiä ja toiset lyhyempiä, kunhan tärkeät asiat hoituvat ja edistyvät. Crazy Townin työkulttuuri vahvisti tätä ajattelumaailmaa.”
Vuoden mittainen irtiotto maailmaa kiertäen
Petrin vaimo Suvi myi 10 vuoden ajan pyörittämänsä yriyksen vuonna 2016. “Kun vaimoni sai tästä rahallisen korvauksen, niin hetkeen tarttujana hän kysyi, että lähdetäänkö maailmanympärysmatkalle?”, Petri kertoo. Petrillä itsellään kesti päätöksessä hieman Suvia kauemmin, mutta kun tuolloin 6-vuotiaan tyttären koulunkäynnin tilannekin reissun mahdollisti, niin koko perhe lähti vuodeksi maailmanympärysmatkalle.
Tein tuolloin päätöksen, että luovun kaikesta, missä olen ollut mukana. Halusin täydellisen irtioton.
Kymmenen vuotta samassa työpaikassa oli herättänyt muutenkin Petrissä ajatuksia, että hän voisi pikkuhiljaa kaivata jotain uutta työelämän puolelle. Lähtö maailmanympärimatkalle täysin tyhjältä pöydältä antoi tälle hyvän sykäyksen.
“Lähdin matkaan ajatuksella, että nautiskelen vuoden täysillä elämästä, kun tällainen mahdollisuus kerran tarjoutui. Vasta vuoden mittaisen matkan loppupuolella aloin miettiä, että mitä haluaisin tehdä työelämässä Suomeen palattuani.”
Petri kertoo, että hänellä oli aiemmin tapana stressata aika paljon työasioista, mikä näkyi välillä myös naamasta. Maailmanympärimatkalla hän päätti, että tekee edelleen työtä samalla moraalilla, mutta pyrkii olemaan jatkossa positiivisempi persoona. Hän ei halunnut enää stressata varsinkaan sellaisista työasioista, joihin ei itse pysty vaikuttamaan. Eikä varsinkaan halua siirtää stressiä ympärillään oleviin ihmisiin.
Takaisin myynnin pariin
Kun Petri palasi vuoden 2018 alussa työelämään, niin hän päätyi erinäisten vaiheiden jälkeen vajaaksi vuodeksi jyväskyläläiseen Kokemuksia.fi -yritykseen, nykyiseen Trustmaryyn. Siellä hän toimi asiakaskokemuksen kehittämisen ja myynnin parissa. Potentiaalisten asiakkaiden kohtaaminen, eli perinteinen myyntityö, oli suuressa roolissa.
“Siellä vahvistui ajatus, että vaikka myynti tulee aina olemaan osa minua, niin tykkään enemmän pitkäjänteisyydestä kuin projektiluontoisuudesta. Uskon toistojen voimaan, joiden avulla synnytetään lisäarvoa asiakkaille.”
Esimerkkinä Petri mainitsee tilanteita, joissa nälkäisempi myyjä olisi varmasti tehnyt heti kaupan asiakkaalle. Hän saattoi kuitenkin todeta asiakkaalle, ettei hänen kannata ostaa vielä palvelua, vaan vasta sitten kun tämä on saanut ensin sitä tukevan tärkeän projektin valmiiksi. “Ajattelin siis asiaa pitkäjänteisemmin myös asiakkaan kautta, enkä kertaluontoisena kauppana”, hän lisää.
Petrin myyntifilosofia lähteekin siitä, että kun toimitaan aidosti asiakkaan parhaaksi ja mietitään aina heidän tilanteeseen aidosti paras ratkaisu, niin yrityksen oma kaupallinen hyöty kyllä seuraa perästä.
Finnchatille asiakaspysyvyyttä kehittämään
Syksyllä 2018 Finnchatin perustaja Roope Rämänen soitteli ja halusi jutella Petrin kanssa työmahdollisuuksista. “Itse asiassa olimme nykyisessä toimistorakennuksessamme tuolloin sijainneessa hostellissa aamupalalla, kun istuimme alas Roopen kanssa”, Petri muistelee.
Finnchatilla oli tuolloin haasteena se, että vaikka myynti toimi hyvin, niin asiakaspysyvyydessä oli kehitettävää. Asiakaspito ei siis ollut paras mahdollinen. Roopella oli omia ajatuksia tilanteen korjaamiseksi. Hän kysyi Petriltä, että kiinnostaisiko häntä tulla tekemään projektia Finnchatin asiakaspidon parantamiseksi ja asiakkuuksien hoidon kehittämiseksi.
Ajatus kuulosti Petrin mielestä todella mielenkiintoiselta ja hän halusi katsoa kyseisen kortin. “Kyse oli alustavasti puolen vuoden projektista, mutta täällä sitä Finnchatilla ollaan edelleen neljän vuoden jälkeen”, Petri miettii.
Petri ja Roope tunsivat toisensa Tiimiakatemia-ajoilta. Petri naurahtaa, ettei olisi tuolloin kuvitellut työskentelevänsä hieman yli-innokkaana yrittäjän alkuna hääränneen Roope kanssa. Kummankin nuoruuden vahvimmat särmät olivat kuitenkin vuosien myötä hioutuneet ja suhtautuminen työntekoon muuttunut, joten kaksikko löi kättä päälle ja aloitti yhteisen työnteon.
Asiakkuuksien onboarding-prosessi ensimmäisenä työtehtävänä Finnchatilla
Loppuvuodesta 2018 Petri aloitti Finnchatilla Customer Experience Managerina. Ensimmäisenä työsarkana oli lähteä rakentamaan Finnchatin asiakkaille onboarding-prosessia sekä keskitettyä asiakaspalvelua. Tavoitteena oli parantaa asiakaspysyvyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä aktiivisten suosittelujen määrää.
Petri toteaa, että Finnchatilla oli tuolloin hieman siilomainen organisaatio, jossa tuotanto, myynti ja asiakkuudet toimivat omina tiimeinään. Vaikka kaikki työskentelivät samojen asioiden eteen, niin yhteistä jaettua näkemystä ei aina päässyt syntymään. Niinpä koko organisaation läpäisevää yhteistä ymmärrystä lähdettiin rakentamaan erilaisten foorumeiden ja sisäisen tiedonkulun ketteröittämisen kautta.
Siirtyminen Account Directoriksi
Melko nopeasti Petrin tultua taloon Finnchatin asiakkuudenhoidossa tuli henkilöstövaihdoksia. Tämä avasi Petrille mahdollisuuden ottaa vastuulleen asiakkuuksia ja hänen työnkuvansa vaihtui Account Directoriksi vuonna 2019. Kiireellä muutosta ei kuitenkaan tarvinnut tehdä.
“Tein alussa todella paljon asiakkuushaastatteluja, eli soittelin meidän nykyisille asiakkaille ja kävin läpi kosketuspisteitä asiakkaillemme tärkeistä asioista. Sain siis tehdä asiakkuuksiin siirtymisen rauhassa ja hyvillä pohjatöillä.”
Petri toteaa, ettei hänellä ollut aiempaa kokemusta verkkoliiketoiminnasta. Hän kuitenkin ajattelee, että substanssi on aina opittavissa. Paljon vaikeampaa on oppia pitkäjänteisyyden mielenmallia sekä fokuksen luomista nimenomaan asiakkaan onnistumiseen.
“Ajattelen aina asiakas edellä. Mikäli pystymme auttamaan asiakkaitamme onnistumaan, niin yrityksemme oma liiketoiminnallinen onnistuminen kyllä seuraa perästä.”
Kaiken takana halu ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa
Finnchatin asiakkuuksien parissa tekemänsä työn tuloksia tiukkana data- ja numeromiehenä tunnettu Petri on totta kai seurannut tiiviisti.
Petri toteaa, että asiakashoitoon panostamisen kautta tehdyillä toimenpiteillä on saatu aikaan merkittävä parannus Finnchatin asiakaspysyvyyteen. Tämä todentaa, että työ, johon hänet alunperin palkattiin on onnistunut. Se lämmittää mieltä, totta kai.
“Mun työni keskiössä on halu ymmärtää meidän asiakkaiden liiketoimintaa ja sitä, mikä meidän tekemän työn aito kokonaisvaikutus voi asiakkaalle olla. Kun ymmärrän tämän, niin pystyn sitomaan meidän tuottaman asiakaspalveluratkaisun paljon paremmin asiakkaan liiketoimintaan. Se antaa pohjan merkityksellisten tulosten synnyttämiselle.”
Taustalta löytyy aina aito halu ymmärtää, mitä asiakasyritys on tekemässä ja minne he ovat menossa.
Tavoite kirkkaana mielessä
Petri toteaa asiakastyön olevan pitkälti sen analysointia, miten olemme yrityksenä onnistuneet asiakkaalle myydyissä asioissa. Hänen lempilauseensa on “tavoite kirkkaana mielessä”. Petri todentaa lähes aina datan kautta, miten olemme onnistuneet palvelussamme saavuttamaan asiakkaan kanssa sovitut tavoitteet.
Käytännössä tavoitteen pitäminen mielessä tarkoittaa myös analysointia tuotanto- ja automaatiotiimien kanssa asioista, jotka palvelussa tällä hetkellä toimivat. Sekä erityisesti niistä osa-alueista, joita tulee jatkossa kehittää. “Teen paljon tällaista pohjatyötä itse asiakasyhteydenpidon ja palavereiden taustalla, jotta yhteisistä asiakaspalavereista saadaan täysi hyöty irti.”
Hyvin valmistelluista asiakaspalavereista saadaan kumppanuuden kehittämisen osalta paras hyöty irti. Petri kiteyttää, ettei näe omaa ja Finnchatin roolia asiakkaiden suuntaan ulkoisena yhden osa-alueen palveluntarjoajana, vaan ehdottomasti yhteisenä kehityskumppanina.
Myynnillinen ote vei kaupalliseksi johtajaksi
Petri toteaa oman roolinsa Finnchatilla kehittyneen ja kasvaneen vuosien mittaan luonnollisesti. “Myynnillisyys on aina ollut osa itseäni, joten on ollut pelkästään luonnollista, että olen alkanut ottaa asiakkuuksien lisäksi vahvempaa roolia myös potentiaalisten asiakkaiden kanssa”. Hänen tittelinsä vaihtuikin alkuvuodesta 2022 kaupalliseksi johtajaksi.
Petri toteaa, että vaikkei titteleistä juuri perusta, niin hänen työnimikkeidensä kehitys Customer Experience Managerista Account Directoriksi ja siitä edelleen kaupalliseksi johtajaksi (CCO) kuvaa hyvin urapolkua Finnchatilla.
Nautin monipuolisesta työstä, jossa saan vaikuttaa laajasti yrityksen asioihin ja nykyinen työ sisältää sekä johtamista, kehitystä, myyntiä että asiakkuudenhoitoa.
Petri Widgrén
Kaupallisen johtajan ajattelumaailmaansa Petri tiivistää niin, ettei pystyisi myymään asiakkaille mitään, ellei tietäisi sen toimivan heidän hyödyksi. Hän toteaa pystyvänsä seisomaan täysin myymiensä palveluiden takana. “Väkisinmyyntiä en pysty missään tilanteessa tekemään, koska tulen vastaamaan aina itse myymistäni kokonaisuuksista suoraan asiakkaille.”
Sosiaalisen kanssakäymisen ja oman rauhan tasapaino
Petristä huokuu halu vaikuttaa laajasti koko yrityksen onnistumiseen. “En pysy omassa poterossani, vaan huutelen koko ajan vähän vieraisiin pöytiin, tuon omia näkemyksiäni koko yritykselle ja haluan ymmärtää myös muiden tiimien ajatusmaailmaa”.
Hän toteaa nauttivansa hyvästä debatista ihmisten kanssa. “Minua kiinnostaa aina tietää, miten he ovat päätyneet ajattelemaan kuten tällä hetkellä tekevät.”
Kuitenkin jatkuva kanssakäyminen ihmisten kanssa vaatii introvertille luonteelle vastapainoksi paljon omaa aikaa. Korona-ajan muovaama hybridityö onkin sopinut Petrille erittäin hyvin. “Tykkään tosi paljon ihmisistä, mutta hybridityön hienous on se, että saa valita, milloin ihmisistä pitää tykätä”, hän naurahtaa. Silloin kun haluaa olla rauhassa, niin voi myös työskennellä täysin ilman häiriötekijöitä tai ulkoisia ärsykkeitä.
Itsenäiseen päätöksentekoon rohkaiseminen johtamisfilosofian kulmakivenä
Johtaminen tuli mukaan Petrin työnkuvaan Account Director -aikana asiakkuustiimin osalta. Nykyään hän on vastuussa kaupallisen tiimin vetämisestä ja Finnchatin kaupallisesta onnistumisesta. Petri toteaa, ettei ole koskaan hakenut johtamisvastuuta, vaan jopa vähän karttanut sitä.
Meillä on huipputyyppejä. En koe olevani varsinaisesti heidän johtaja, vaan nämä henkilöt ovat minun vertaisiani. Minulla on vaan hieman enemmän vastuuta kokonaisuudesta.
Petri toteaa luottavansa yksilöihin ja haluavansa vahvistaa heidän päätöksentekokykyään. Johtajana hän ei anna valmiita vastauksia kysymyksiin, vaan ennemminkin kysyy, miten tiimiläiset itse kyseisen asian ratkaisisivat.
“Haluan rohkaista ihmisiä tekemään itsenäisiä päätöksiä. Esimerkiksi omat sparraukseni tiimiläisten kanssa ovat vuorovaikutusta, ei sitä, että kertoisin mitä tehdään. Pohdimme yhdessä eri asioita, tulevaa suuntaamme sekä kunkin henkilön roolia ja odotuksia yhteisen kokonaisuutemme osalta.”
Petri kokee, että on Finnchatilla onnistunut terottamaan yhteisen ymmärryksen luomisen merkitystä tärkeämmäksi koko organisaatiotasolla.
Luvut ja niiden taustatekijät kertovat onnistumisen syy-seuraussuhteet
Kuten jo aiemmin todettua, Petri on datafriikki joka rakastaa lukujen pyörittelyä.
“Tämän työn ehkä paras puoli on siinä, että lukujen ja niiden taustalta löytyvien syiden kautta saa rakennettua syy-seuraussuhteita. Ja kai mulla on aika hyvä kyvykkyys havaita lukujen kautta heti, että mikä toimii ja mikä ei toimi.”
Petri kertoo hahmottavansa työtänsä paljon lukujen kautta. Hän sanoo pystyvänsä muodostamaan jo lyhyellä silmäyksellä asiakkaiden analytiikkaan käsityksen, että nyt on tehty todella hyvää työtä. Tai päinvastoin, että nyt on jotain pielessä. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että ihmiset kuitenkin tekevät luvut ja niiden takaa löytyvien syiden hahmottaminen sekä ymmärtäminen on vähintään yhtä tärkeää, kuin itse lukujen havaitseminen.
Välillä täytyy nostaa pää pois datasta ja miettiä, mitä taustalta löytyy sekä mitkä inhimilliset muuttujat lukuihin vaikuttavat.
Lopulta tullaan taas siihen, että mitä paremmin ymmärrät asiakkaan liiketoimintaa ja oman yrityksen tuotannon arkea, niin sitä paremmin tajuat myös lukujen taustalta löytyvät asiat.
Sisällä asuu pieni perfektionisti
Viime aikoina Finnchatilla on synnytetty uutta monikanavaista asiakaspalveluliiketoimintaa perinteisen chat-palvelun ympärille, joka on Petrin mielestä täysin oikea suunta. Digitaalisen asiakaspalvelun kokonaisratkaisujen sekä itsepalvelukokonaisuuksien rakentaminen on ollut oikea tie.
Aina kun luomme uutta, niin se on samalla myös kuormittavaa. Sekä itselle, asiakkaille että meidän porukalle sisäisesti.
Oman vahvuutensa ja samalla myös heikkouden Petri toteaa olevan sen, että hän omaa vahvan kehityshalun ja on harvoin tyytyväinen.
“Kun tiedän paljon asiakkaista sekä sisäisistä prosesseistamme, niin haluan, että voimme olla jatkuvasti parempia palvelussamme, vaikka todellisuudessa nykytasokin saattaa olla jo todella hyvä. Ilmeisesti pieni perfektionisti asuu sisälläni.”
Petri toteaakin, että ihmisille tulee jakaa aina kiitosta hyvästä työstä ja pitää samalla kehittämisdraivi mukana. “Kun saamme ja jaamme hyviä tuloksia, niin se ruokkii niihin jatkossakin”.
Haasteena yhteisen ajan löytäminen koko organisaatiotasolla
Finnchatin kehityskohteista puhuttaessa Petri nostaa esiin yhteisen ajan löytämisen haasteen koko organisaatiotason kehittämiseen ja tiedonjakoon.
“Meillä on sekä asiantuntijatyöntekijöitä että henkilökohtaista asiakaspalvelua tekeviä tuotantohenkilöitä, jotka ovat kiinni palvelun toteuttamisessa klo 8-22. Tällöin yhteisen laajemman ymmärryksen luominen sekä jakaminen koko yrityksen sisällä on haastavampaa.”
Tällaisia yhteisen kehittämisen hetkiä on toki järjestetty esimerkiksi yhteisten workshoppien sekä vuosittain järjestettävän koko henkilöstön yhteisen kick off -kehityspäivän muodossa. Tällaisen kehitysaikojen järjestäminen koko organisaation henkilökunnalle vaatii aina erityisjärjestelyitä. On kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että saamme luotua yhteistä ymmärrystä siitä, että mikä esimerkiksi yksittäisen chat-keskustelun laajempi merkitys on asiakkaillemme. Tällaisten asioiden oivaltaminen tuo myös merkityksellisyyttä omalle työlle.
“Meillä kaikilla on tieto siitä, että miten toimimme kussakin tilanteessa Sen merkitystä haluaisin vielä korostaa läpi organisaatiomme, että mihin kaikkiin asioihin nämä toimenpiteet lopulta vaikuttavat.”
Nykyinen työnkuva lähellä unelmaduunia
Finnchatin parhaiksi puoliksi Petri toteaa monipuolisen laajalla osaamisskaalalla varustetun työporukan sekä ihmisille annettavan vapauden ja vastuun. Esimerkiksi asiantuntijatyötä saa tehdä omalla tavallaan. Lisäksi dataa on saatavilla runsaasti ja yhteisiä vuorovaikutushetkiä on paljon, jolloin tietoa voidaan jakaa eteenpäin.
Olen tosi lähellä omaa unelmaduunia. Pystyn vaikuttamaan meidän asiakkaiden onnistumiseen, saan olla avaamassa uusia merkittäviä asiakkuuksia ja tehdä pitkäjänteistä työtä, jossa koen olevani parhaillani. Lisäksi pääsen vielä analysoimaan toimintaa lukujen kautta, jolloin pystyn tuomaan parhaan panokseni yrityksen kehittämiseen.
Jatkossa Petri toteaa haluavansa näyttää toteen sen, että pystymme kasvamaan yrityksenä chat-toimijasta monikanavaiseksi asiakaspalvelun asiantuntijataloksi.
Ei eläkevirkoja, vaan mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen
Mikäli olet ajatellut töiden hakemista Finnchatilta, niin Petri kehoittaisi ensin miettimään, että mihin haluat itse työelämässä kehittyä. Tämän jälkeen voidaan peilata sitä, että tarjoaako Finnchat hyvät edellytykset kohti omia ammatillisia tavoitteitasi.
“Me ei olla eläkevirkoja rakentamassa. Työura Finnchatilla voi kestää vuoden, viisi vuotta tai 10 vuotta, mutta oleellista on se, mitä sinä haluat tehdä. Mihin olet asemoinut itsesi sekä osaamisesi ja kohtaavatko ne sen kanssa, minkälainen työpaikka Finnchat on ja mihin olemme menossa. Mikäli kohtaavat, niin silloin kannattaa ehdottomasti hakea meille!”
Petri toteaa, että Finnchatilla emme tule antamaan valmiita laatikoita, joihin työntekijät tungetaan. Kun autamme yksilöitä kehittymään, niin tulemme saamaan sitoutuneempia tyyppejä. Tällöin työkin on entistä miellyttävämpi osa elämää vapauksineen sekä vastuineen ja sitä tehdään hymyssä suin.
Referenssejä Petrin asiakkuudenhoitotyön tuloksista
Smartum
Vähänkäytetty.fi