Chatbot ja konversiot – Vuorovaikutuksella enemmän konversioita
Hyvin rakennetut verkkosivut toimivat yrityksen liidintuotannon sekä useiden muiden kaupallisten tavoitteiden keskiössä. Käyttäjäkokemukseen vaikutetaan verkossa monin tavoin, esimerkiksi selkeällä visuaalisella rakenteella sekä tietohierarkialla yhdistettynä nopeisiin latausaikoihin ja mobiilioptimointiin. Sisältöjen tehtävänä on vakuuttaa tietoa etsivä vierailija ja saada hänet tekemään yrityksen toivoma jatkotoimenpide, eli konversio.
Teknisesti hyvin toteutettu sivusto kehnoilla sisällöillä ei itsestään pysty tuottamaan laadukaita liidejä tai houkuttelemaan oikeita sidosryhmiä sivustolle. Toisaalta hyvä sisältö ei riitä toivottuihin lopputuloksiin, jos tekninen toteutus ei vakuuta kävijää.
Chatboteilla voidaan nykyään korvata perinteisiä konversiopisteitä verkossa. Intercomilla toteutettu chatbot saa talteen kävijän kaiken toiminnan verkkosivuilla ja tällöin kerättyä dataa hyödyntäen asiakasta voidaan ohjata konvertoitumaan vuorovaikutuksen sekä personoinnin avulla. Jos taas perinteinen lomake jää syystä tai toisesta täyttämättä, on asiakasta vaikea sillä hetkellä saada palaamaan ja lähettämään lomaketta eteenpäin. Tällöin muuten onnistunut funneli heitetään hukkaan ja konversio jää yrityksen ulottumattomiin.
Chatbotin ja lomakkeiden roolit konversioiden hankinnassa
Intercomin Button Botilla chatbot voidaan laukaista sivuilla olevasta toimintakehoitteesta. Nimestään huolimatta botti ei tarvitse varsinaista nappia, jotta se voidaan aktivoida. Tätä voidaan hyödyntää nappien lisäksi esimerkiksi sijoittamalla aktivointipiste sivuilla oleviin elementteihin, kuten kuvaan tai tekstiin. Tällöin konversio voidaan saavuttaa avustetusti tarjoamalla asiakkaalle välitön mahdollisuus konvertoitua, kun hänen mielenkiintonsa on vielä huipussaan.
Chatbotilla voidaan siis avustaa konversion saaminen perinteisiä lomakkeita käyttävillä sivuilla. Lomakkeet ja chatbotit eivät siis sulje toisiaan pois ja chatbotilla voidaan myös tarjota vaihtoehto lomakkeen täytölle. Kun käyttäjä klikkaa lomakkeen täyttökenttää, aukeaa chatbot joka kysyy “Tahtoisitko jättää tietosi tätä kautta tai kenties keskustella asiantuntijamme kanssa?”
B2B -sivuistoilla konversioihin tähdätään käyttämällä usein perinteisiä lomakkeita, joilla voidaan tuottaa eri arvoisia konversioita. Matalan kynnyksen konversoina voidaan nähdä erilaiset opas- ja hinnastolataukset tai uutiskirjeen tilaaminen. Lomakkeilla voidaan esimerkiksi myös pyytää yhteydenottoa yrityksen myynniltä, varata online-demo palvelun tai tuotteen esittelyyn ja varata vaikka ilmainen kartoituskäynti.
Lomakkeen täytön ja sähköpostin odottelun sijaan Chatbot pystyy toimittamaan kävijälle hänen tahtomansa materiaalit suoraan keskusteluikkunan kautta. Sillä voidaan tarjota myös suora keskusteluyhteys yrityksen myyntiin tai asiakkaalle voidaan esittää chatbot-ikkunassa kalenterinäkymä Google Calendar integraation avulla, josta hän voi varata itselleen sopivan päivän myyntitapaamiselle, yhteydenotolle tai vaikka online-demolle.
Chatbot ja verkkokauppojen konversiot
Verkkokaupoissa tavoitelluin konversio on puolestaan ostoksen tekeminen, mutta usein käyttäjiä houkutellaan kevyempiin konversioihin, esimerkiksi uutiskirjeen tilauksen muodossa.
Intercom mahdollistaa verkkokauppa-asiakkaan ostosten ja asiakastapahtumien seurannan. Saadun datan avulla jälkimarkkinointi, lisämyynti sekä tuotesuositukset pohjautuvat asiakastuntemukseen. Chatbotilla voidaan toteuttaa äärimmäisen personoituja keskustelunavauksia, kun tunnistettu henkilö palaa verkkokauppaan. Myös uutiskirjeen tilauksen voi toteuttaa suoraan chatbot-ikkunan kautta.
Intercomin App Storesta löytyvät integraatiot mahdollistavat markkinoiden käytetyimpien sähköpostimarkkinointiohjelmistojen käytön chatbotin kanssa. Uutiskirjeen toteutus onnistuu myös suoraan Intercom alustan Smart Campaigns-työkalulla.
Kohdenna resurssit liidien laadun mukaan
Konversio viestii yleensä siitä, missä vaiheessa ostoprosessia verkkovierailija on. Oppaiden lataaminen viestii usein siitä, että kävijä etsii vielä tietoa ja kartoittaa vaihtoehtojaan. Ilmainen kartoituskäynti tai myyntitapaamisen varaaminen on jo vahvempi ostosignaali ja kertoo, että kyseessä saattaa olla ostopäätöksen tehnyt henkilö ja täten potentiaalinen asiakas.
Kaikki verkosta saatavat liidit eivät ole arvoltaan yritykselle tasavertaisia, eikä kaikkiin liideihin ole kannattavaa investoida samanlaisia resursseja. Erottamalla kävijän vaiheen ostoprosessissa tai ylipäänsä selvittämällä edustaako kävijä potentiaalista asiakasta vai esimerkiksi opiskelijaa, voi yritys tehostaa myynti- ja markkinointiprosessejaan. Myyjien ja markkinoijien resurssit sekä aika kannattaa kohdentaa potentiaalisille asiakkaille.
Lue lisää näistä sekä Intercom Chatbotin muista ominaisuuksista Chatbot-oppaastamme ja aiemmasta Chatbot-blogistamme!