Chatbot verkkovierailijan aktivoinnissa & kävijäpohjainen seuranta
Chatbottien rooli digitaalisessa asiakaskokemuksessa on muuttunut teknologisen kehityksen myötä merkittävästi. Chatbotit ovat nykyään paljon muutakin kuin pelkkiä interaktiivisia lomakkeita. Ne toimivat 24/7 palvelevina apulaisina niin myyntiin, markkinointiin kuin asiakaspalveluunkin liittyvissä kysymyksissä.
Verkkovierailijan aktivointi sekä kävijäpohjaisen seurannan mahdollistava personointi ovat nousseet tärkeään rooliin kokonaisvaltaisen digitaalisen asiakaskokemuksen mahdollistamisessa.
Botin suurimpiin etuihin kuuluu sen kyky tuoda vuorovaikutus osaksi verkkovierailua ja suorittaa monimutkaisiakin prosesseja kellon ympäri. Nykyiset chatbotit kykenevät esimerkiksi tavoittamaan verkkovierailijat kohdennetuilla keskustelunavauksilla, validoimaan kävijöiden joukosta yritykselle potentiaalisimmat prospektit ja sidosryhmät sekä avaamaan luontevasti vuorovaikutussuhteen kävijän ja yrityksen välille.
Tässä blogissa tutustumme tarkemmin siihen mitä etuja ja hyötyjä verkkovierailijoiden aktivoimisella voidaan saavuttaa.
Intercom Customer Data Platform ja Chatbot
Aktivoinnilla tähdätään asiakkaan huomioimisen lisäksi siihen, että hänen toimintansa jättää jäljen Intercomin Customer Data Platformiin. Vuorovaikutukseen pyrkivät aktivointibotit keräävät tietoa vierailijan kaikista toimenpiteistä, esimerkkeinä mielenkiinnon kohteet, annetut yhteystiedot ja lähteen, josta vieras on saapunut verkkosivustolle. Kävijän aktivoiminen chatbotilla mahdollistaa sen, että hänelle voidaan tuottaa personoitua ja kontekstiin sidottua viestintää.
Esimerkiksi:
Kävijä saapuu yrityksen sivuille toista kertaa. Ensimmäisen kerran hän on vieraillut yrityksen sivuilla orgaanisen haun kautta ja kertonut chatbotille etsivänsä uutta nelivetoista autoa itselleen. Tällä kertaa hän saapuu sosiaalisen median remarketing -kampanjan kautta ja chatbot tunnistaa hänet sanoen:
“Hei Maija, mukava nähdä sinua taas! Tästä pääset tutustumaan tällä viikolla alkaneisiin talvikampanjoihimme joista löydät aiemmin katsomiasi nelivetomalleja!”
Intercom-alustan chatbotilla vierailijat saadaan kävijäpohjaiseen seurantaan perinteisen vierailupohjaisen seurannan sijaan. Tällä tarkoitetaan sitä, että jokainen kävijä saadaan tunnistettua yksilöllisesti sen sijaan, että mitattaisiin sivustojen näyttökertoja sekä muita perinteisempia mittareita.
Kävijän saamiseksi seurantaan riittää yksikin klikkaus chatbot-ikkunassa. Tämän jälkeen hänestä muodostetaan kävijäkortti Intercomin Customer Data Platformiin, joka pitää sisällään kaiken kävijän toiminnan ja antamat yhteystiedot. Voit lukea lisää Intercomin keräämästä tiedosta halki eri verkon kanavien aiemmasta blogitekstistämme.
Intercomin asiakaskortti
Chatbotilla saatua asiakasdataa voidaan hyödyntää konkreettisesti suoraan Intercom-alustan kautta. Intercom segmentoi kävijät automaattisesti heidän toimintansa ja vastausten pohjalta oikeisiin kohderyhmiin. Intercomissa kävijät voidaan merkitä erilaisilla tageilla ja näin heitä voidaan segmenttien lisäksi jaotella myös yksityiskohtaisempien toimintojen pohjalta. Vierailijoille voidaan aloittaa markkinnoinnin automaatioviestien lähettäminen sekä kohdennettu chatbot-viestintä heidän saapuessaan takaisin verkkosivuille.
Markkinoinnin automaatioita ja kohdennettuja keskustelunavauksia voidaan hyödyntää saumattomasti, sillä Intercomilla voidaan rakentaa älykkäitä Smart -kampanjoita joissa nämä kaksi ominaisuutta yhdistetään yhdeksi markkinointikampanjaksi.
Kohdennettuja keskustelunavauksia voidaan laukaista myös ilman, että kävijä on vielä ollut vuorovaikutuksessa chatbotin kanssa sikäli hän on saapunut yrityksen verkkosivuille UTM-tageja hyödyntävien mainosten kautta. Intercom tunnistaa kävijän UTM-tagin perusteella ja täten mahdollistaa äärimmäisen personoidun sekä relevantin klikkauksen jälkeisen kokemuksen.